vrijdag 19 oktober 2012

Is nagellak remover beter zonder aceton?



Laatst had ik een nail polish remover nodig, dus ging ik langs bij Kruidvat om er eentje te halen. Ik kon kiezen tussen nagellak remover met aceton of zonder. Ik weet nog goed dat ik tegen mezelf zei: "geen idee wat aceton doet, maar ik zal toch maar zonder nemen.." Ik onderzocht het even waarom er ook nagellak remover bestaat zonder aceton! 

Alhoewel aceton licht irriterend is, is huidcontact minder erg dan bij vele andere oplosmiddelen. Aceton werkt ook desinfecterend. Het is waar dat nagellak remover met aceton, de nagellak er beter afhaalt. Doordat het de snelste manier is om nagellak te verwijderen, zorgt het er ook voor dat de nagellak deels oplost in de aceton en verdampt, daarbij onttrekt de aceton ook nog eens warmte van de nagel zelf... Een logische gevolg: je nagels kunnen ervan uitdrogen.


Aceton is in het algemeen ook gevaarlijk als je er niet voorzichtig mee omgaat. Het kan doorheen de huidbarrière treden (dus het lost de vetlaag in de huid op). Hoewel kleine hoeveelheden aceton kunnen worden afgebroken door de lever zonder bijwerkingen, kan een matige en hoge dosis van het oplosmiddel schadelijk zijn. Het inademen van grotere doses van het product kan leiden tot duizeligheid en coma. Oog-en longirritatie kunnen ook het gevolg zijn. 

De lange-termijn effecten van aceton op de mens zijn nog niet duidelijk, maar voor sommige zijn de bekende gevaren voldoende. Gelukkig maar zijn nagellak removers zonder aceton ook verkrijgbaar! Bovendien ruiken ze niet zo sterk maar je hebt soms wel grotere hoeveelheden nodig, want ze zijn niet zo effectief als aceton. Nagellak removers zonder aceton zijn het beste voor mensen met droge, broze nagels of mensen die heel erg vaak veranderen van nagellak kleurtje.

Zo, ik ben overtuigd! Hopelijk vonden jullie dit interessant om te lezen :). 
Liefs, V.♥


Geen opmerkingen:

Een reactie posten