maandag 22 oktober 2012

De risico's van teveel producten gebruiken [deel 1]



Ik vond het echt nodig om hierover te schrijven want ik heb altijd al gave, gezonde huid gehad en ik heb echt drastische verschillen gemerkt nadat ik verzorgingsproducten begon te gebruiken. Is het nu echt zo gezond om al die producten op je gezicht te smeren? Dit is het eerste deel waarin ik op onderzoek ga over hoe nodig gezichtsproducten nu echt zijn. Ik doe het in twee delen, omdat de artikels anders echt te lang worden en omdat het dan moeilijk wordt om een overzicht te houden :). Veel leesplezier!

Crèmes in laagjes aanbrengen:
Stel nu, je hebt een gemengde huid: droge plekjes, vooral je wangen, en vettere huid rond je T-zone; kin, neus en voorhoofd. Je koopt dus twee crèmes voor beide huidtypes maar van verschillende cosmeticamerken. Wat kan er gebeuren: sommige ingrediënten van het ene merk, gaan irriteren met het andere merk. Ik heb dit zelf ervaren. Ik gebruikte de Nivea Tonic voor gevoelige huid, bracht hem aan met een watje en liet hem drogen. Daarna bracht ik de Yes to Cucumbers Daily Moisturizer aan en in geen tijd begon mijn gezicht te branden – precies het gevoel alsof je een zonnebrand opdoet. Ik waste het direct van m’n gezicht met lauw water en de pijn en branderigheid verdwenen. 

Vermijd ook het mengen van anti-aging producten, zoals: retinoïden (Retin-A), alpha hydroxy zuren (glycolzuur), of producten met vitamine C. Ze kunnen interageren met elkaar, waardoor irritatie, roodheid en nog meer rimpels ontstaan!


Meer is dus niet beter. Crèmes aanbrengen in laagjes zorgt ervoor dat het ene ingrediënt uit crème A niet meer werkt door een ingrediënt uit crème B. Wat je wel kan doen is één crème kopen waarin alles zit: anti-aging, vochtinbrengende crème, dagcrème en SPF (zonnebescherming). Je kan er wel zulke vinden in bijvoorbeeld Kruidvat, zo geef je ook nog eens weinig geld uit!


Meerdere crèmes combineren kan ook schadelijk zijn voor de pH (zuurtegraad) van je gezicht. Normaal gezien ligt de pH van je huid rond de 5,5. Combineren van producten kan ook zorgen voor het uitschakelen of verminderen van de stabiliteit van de actieve ingrediënten in producten en kan de absorptie van producten door de huid tegengaan. Daarnaast kan het willekeurige gebruik van diverse producten ook leiden tot bijwerkingen, zoals roodheid, irritatie en schilfering. Dit betekent dat we beter niet te veel producten op ons gezicht doen op een bepaald moment. Ik herken mezelf zo hard in het roodheid deeltje en de absorptie van producten. Ik dacht dat ik het me inbeeldde, maar mijn huid neemt producten veel slechter op dan jaren geleden. 

Tip: ingrediënten dringen beter in de huid wanneer ze worden opgelost in water; vooral serums en moisturizers werken het beste op lichtjes vochtige huid. Als je dan toch huidverzorging in laagjes aanbrengt, kan je best vijf minuten wachten tussen iedere laag. 

In deel twee stel ik mezelf de vraag of onze huid niet beter kan “overleven” zonder alle producten, dus of de huid zichzelf herstelt en geen producten/hulp van buitenaf nodig heeft.

Ik hoop dat jullie dit interessant vonden om te lezen; ik vond het alleszins leuk om te schrijven, aangezien ik echt meemaak wat ik hier opschrijf en ik vind het leuk om te ontdekken wat er nu eigenlijk mis is met mijn huid. Ik ga zeker minder laagjes gebruiken en stilletjes aan afbouwen, zodanig dat ik mijn huid de kans geef om te herstellen en terug gezond te worden. 

Liefs, V.♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten